Надання ефірного часу та друкованої площі за кошти державного бюджету / АНАЛІТИКА


Наші сертифікати, дипломи та подяки

  • Експерт року
  • Диплом Ради Європи
  • Інститут медіа права
  • Праця і закон
  • Українська школа політичних студій

Надання ефірного часу та друкованої площі за кошти державного бюджету / АНАЛІТИКА


01-06-2008

Проблемний аспект: Законодавство про вибори передбачає надання за кошти державного бюджету певної кількості ефірного часу на телебаченні та друкованої площі в пресі кожному кандидату в однакових розмірах. Зокрема, закон про вибори народних депутатів містить такі положення:

"Телерадіоорганізації надають кожній партії (блоку) - суб'єкту виборчого процесу ефірний час для проведення передвиборної агітації за рахунок і в межах коштів Державного бюджету України, що виділяються на підготовку і проведення виборів, у загальному обсязі не менше 60 хвилин на загальнонаціональному телеканалі та 60 хвилин на загальнонаціональному радіоканалі, а також по 20 хвилин на регіональних телеканалах та по 20 хвилин на регіональних радіоканалах у кожному з регіонів. Цей час партії (блоку) надається на кожному із зазначених каналів у двох рівних частках від загального обсягу виділеного часу".

У європейських країнах кандидати теж, як правило, отримують безкоштовний час, однак з державного бюджету кошти за це не сплачуються – суспільні та державні телерадіокомпанії надають цей час безкоштовно.

Адже останні діють, в першу чергу, в інтересах виборців, а виборець зацікавлений у отриманні інформації про кандидатів. Такі програми, як правило, мають хороші рейтинги. Також, існує взаємозалежність щодо способів розподілу ефірного часу. У країнах, де проводять мажоритарні вибори, наприклад США, час надається в однакових розмірах.

Однак у країнах, де проводяться пропорційні вибори (більшість країн Західної Європи), ефірний час розподіляється пропорційно значимості політичної партії, що вимірюється кількістю місць у парламенті, результатами минулих виборів, соціологічними даними, кількістю членів партії тощо.

При цьому дрібні партії отримують певний гарантований мінімум часу. Міжнародна організація Артикль 19 зазначає, що пропорційно є сенс ділити час тоді, коди демократичні вибори проводяться вперше або вдруге, пізніше доцільно переходити до пропорційних систем розподілу безкоштовного ефірного часу.

Вважаємо, що теперішня українська система розподілу ефірного часу та газетної площі за кошті державного бюджету вкрай не ефективна. По-перше, вона з‘їдає велику частину бюджетних коштів, виділених для проведення виборів. По-друге, ці кошти витрачаються вкрай неефективно.

Наприклад, щодо телебачення, враховуючи велику кількість учасників виборчого процесу, виборець отримує пропорційно більшу кількість інформації про партії, про які він навіть не чув, а не про ті, за які він міг би проголосувати. Відповідно така система є подарунком малим партіям, тим, які не мають жодних шансів.

Друк програм у пресі теж сумнівний з точки зору ефективності, не так багато людей будуть купувати газети протягом місяця і порівнювати програми політичних партій. Доцільно, принаймні, звести всі програми до одного спеціального випуску, а також більшу увагу приділяти розміщенню інформації в мережі Інтернет.

Як вирішити проблему?

1. Встановити, що друкована площа надається всім кандидатам та партіям в однаковій кількості у спеціальному випуску газети Голос України (щодо виборів народних депутатів України та виборів Президента України) та у місцевих виданнях, визначених виборчою комісією (щодо місцевих виборів). Такий спосіб є більш зручним для виборця, оскільки він може ознайомитися одразу з усіма виборчими програмами та одразу порівняти їх.

2. У перспективі рекомендуємо відмовитися взагалі від надання друкованої площі за кошти державного бюджету. Цю функцію краще виконуватиме розміщення всіх програм кандидатів на веб-сайті виборчої комісії або безпосередньо на веб-сайті ЦВК.

3. Запровадити систему пропорційного розподілу ефірного часу, який надається за кошти державного бюджету між політичними партіями на виборах до Верховної Ради України та місцевих виборах, що проводяться за пропорційною системою. Пропорційна система має враховувати рівний мінімальний час для малих партій, які не мали представництва у складі ради.

У такий спосіб, наприклад, ділиться 20 % виділеного ефірного часу. Решта часу – 80 % – ділиться пропорційно, відповідно до результатів попередніх виборів, або відповідно до кількості діючих депутатів у списках політичних партій. Така схема не є ідеальною, однак набагато краще відповідає інтересам більшої кількості виборців.

4. У перспективі потрібно відмовитися від оплати державним та суспільним телерадіоорганізаціям за надання ефірного часу. Це пов’язано з тим, що інформування населення про кандидатів на виборах прямо відповідає меті діяльності державних та суспільних медіа, а також з тим, що держава в принципі несе відповідальність за належне фінансування державних та суспільних медіа. З цих причин, вважаємо за недоцільне сплачувати двічі за один і той самий продукт, особливо оплачувати час за рекламними тарифами. У перспективі ми пропонуємо таку систему:

  • закон встановлює загальний обов’язок державних та суспільних телерадіокомпаній надавати ефірний час для доступу кандидатів до ефіру;
  • такі телерадіокомпанії самостійно визначають скільки безпосередньо часу сумарно вони готові виділити для всіх політичних партій (кандидатів) протягом всього виборчого процесу;
  • безпосередній розподіл цього часу здійснює за встановленими в законі принципами Центральна виборча комісія разом з телерадіокомпаніями та представниками партій.

АНАЛІТИЧНИЙ ЗВІТ:

Термінологія

Визначення передвиборної агітації

Співвідношення передвиборної агітації і політичної реклами

Квоти на політичну рекламу у ЗМІ

Чи можуть ЗМІ надавати ефірний час або друковану площу безкоштовно?

Регулювання ціни на передвиборну агітацію

Право на відповідь

Порядок проведення теледебатів

Висвітлення кампанії в новинах та інших інформаційних матеріалах

Запрошення гостей до студії телеканалу чи радіостанції

Редакційна позиція друкованих ЗМІ

Строки початку передвиборчої агітації

Надання ефірного часу та друкованої площі за кошти державного бюджету

Санкції у вигляді зупинки дії ліцензії або випуску (друку)

Особливості діяльності державних та комунальних засобів масової інформації

Порушення у діяльності іноземних телеканалів, які ретранслюються в Україні

Участь громадян у агітації

Заборона на коментування та оцінювання кандидатів

Інформація про замовника друкованих агітаційних матеріалів

Інформація про соціологічні дослідження

Доступ до біографій кандидатів та декларацій про доходи

Політична реклама на носіях зовнішньої реклами

Звіт підготовлений в рамках проекту Центру Суспільних Медіа “Вдосконалення виборчого законодавства в частині висвітлення виборчої компанії у ЗМІ” за сприяння Міжнародного фонду Відродження та Інтерньюз-Нетворк.

На основі звіту Центр суспільних медіа депутат Андрій Шевченко готує проект змін в законодавство про вибори, щоб презентувати їх у Верховній Раді України.

У випадку часткового або повного відтворення матеріалів, посилання на адвокатську компанію “Наталія Субота і партнери” є обов’язковим.




До переліку новин