Строки початку передвиборчої агітації / АНАЛІТИКА


Наші сертифікати, дипломи та подяки

  • Експерт року
  • Диплом Ради Європи
  • Інститут медіа права
  • Праця і закон
  • Українська школа політичних студій

Строки початку передвиборчої агітації / АНАЛІТИКА


01-06-2008

Проблемний аспект: закон про вибори народних депутатів визначає, що "Партія (блок), кандидати у депутати мають право розпочати свою передвиборну агітацію з моменту прийняття Центральною виборчою комісією рішення про реєстрацію кандидатів у депутати, включених до виборчого списку партії (блоку)".

Може скластися враження, що до цього моменту партія не може здійснювати передвиборну агітацію чи розміщати політичну рекламу. Однак, на практиці таке враження хибне, насправді вся діяльність політичних партій та окремих осіб до моменту їх реєстрації, у тому числі виступи, розміщення реклами, не вважається агітацією, оскільки до реєстрації не має суб’єкта виборчого процесу, а тому немає і агітації.

Наприклад, якщо чинний депутат поки що не є кандидатом, то на нього не поширюються жодні обмеження встановлені законом про вибори. До того часу, поки він не буде зареєстрований як кандидат, виборча комісія взагалі не може на нього впливати. Саме таку позицію займає у спірних питаннях Центральна виборча комісія України.

Як наслідок, на інформацію, яка поширюється до моменту реєстрації політичної партії суб’єктом виборчого процесу, не поширюються жодні обмеження, встановлені законами про вибори, а також не сплачуються кошти з виборчого фонду.

Як вирішити проблему?

1. Врегулювати порядок поширення агітаційної інформації до моменту реєстрації політичних партій та кандидатів.

2. Розглянути питання обмеження політичної реклами у період з моменту оголошення початку виборчого процесу. Оскільки деякі мало популярні партії намагаються саме за рахунок активної реклами отримати голоси виборців, розміщуючи таку рекламу безпосередньо перед початком виборчого процесу (виборчі проекти "Жінки за майбутнє", "Команда озимого покоління", "Еко 25", "Віче" тощо), ми вважаємо, що заборону на оплачену політичну рекламу у ЗМІ слід поширити на 180 днів до запланованого початку виборчого процесу.

3. Ми вважаємо, що обмеження щодо передвиборної агітації до моменту офіційної реєстрації повинні стосуватися лише придбання ефірного часу та площі у засобах масової інформації та площ на носіях зовнішньої реклами. Однак потрібно дозволити партіям і кандидатам проводити агітаційні заходи у інший спосіб: проводити збори, мітинги, виступи тощо. Ми не бачимо аргументів для заборони таких дій.

АНАЛІТИЧНИЙ ЗВІТ:

Термінологія

Визначення передвиборної агітації

Співвідношення передвиборної агітації і політичної реклами

Квоти на політичну рекламу у ЗМІ

Чи можуть ЗМІ надавати ефірний час або друковану площу безкоштовно?

Регулювання ціни на передвиборну агітацію

Право на відповідь

Порядок проведення теледебатів

Висвітлення кампанії в новинах та інших інформаційних матеріалах

Запрошення гостей до студії телеканалу чи радіостанції

Редакційна позиція друкованих ЗМІ

Строки початку передвиборчої агітації

Надання ефірного часу та друкованої площі за кошти державного бюджету

Санкції у вигляді зупинки дії ліцензії або випуску (друку)

Особливості діяльності державних та комунальних засобів масової інформації

Порушення у діяльності іноземних телеканалів, які ретранслюються в Україні

Участь громадян у агітації

Заборона на коментування та оцінювання кандидатів

Інформація про замовника друкованих агітаційних матеріалів

Інформація про соціологічні дослідження

Доступ до біографій кандидатів та декларацій про доходи

Політична реклама на носіях зовнішньої реклами

Звіт підготовлений в рамках проекту Центру Суспільних Медіа “Вдосконалення виборчого законодавства в частині висвітлення виборчої компанії у ЗМІ” за сприяння Міжнародного фонду Відродження та Інтерньюз-Нетворк.

На основі звіту Центр суспільних медіа депутат Андрій Шевченко готує проект змін в законодавство про вибори, щоб презентувати їх у Верховній Раді України.

У випадку часткового або повного відтворення матеріалів, посилання на адвокатську компанію “Наталія Субота і партнери” є обов’язковим.




До переліку новин