Чи можуть ЗМІ надавати ефірний час або друковану площу безкоштовно? / АНАЛІТИКА


Наші сертифікати, дипломи та подяки

  • Експерт року
  • Диплом Ради Європи
  • Інститут медіа права
  • Праця і закон
  • Українська школа політичних студій

Чи можуть ЗМІ надавати ефірний час або друковану площу безкоштовно? / АНАЛІТИКА


01-06-2008

Проблемний аспект: законодавство в цьому питанні достатньо суперечливе. З одного боку, закон вимагає щоб кандидат чи партія обов’язково сплатив за ефірний час чи площу, надані для агітації. З іншого боку, якщо засіб масової інформації вирішить надати ефірний час всім учасникам виборчого процесу – чи порушить він цим закон? Ми вважаємо, що не порушить. Про це ж само свідчить і практика демократичних країн.

Правила в різних країнах відрізняються. США використовує принцип, за яким засіб масової інформації може надати безкоштовно час будь-якому кандидату, але після цього, він не зможе відмовити у такому ж безкоштовному часі кожному з конкурентів кандидата.

У Європі більш характерним є надання ефірного часу пропорційно до ваги політичної партії чи блоку. При цьому, ЗМІ може використовувати такі критерії для визначення пропорційності як кількість місць в парламенті або соціологічні дослідження.

Дрібні партії теж отримують певний гарантований однаковий мінімум часу. Така система розподілу часу оскаржувалась у Європейському Суді як дискримінаційна, однак суд відхилив заяву австрійської партії. З іншого боку, змальована система дає можливість краще відповідати інтересам виборів.

Вважаємо, що для України можуть бути прийнятними як американський, так і європейський варіанти. Також, можна встановити правила, за якими пропорційний розподіл часу визначається за участю державних регулювальних органів ЦВК або Національної ради, при цьому якщо телерадіоорганізація бажає надавати безкоштовний ефірний час, вона визначає скільки всього сумарно ефірного часу вона готова надати, а розподіл відбувається спільно з регулювальними органами.

Як вирішити проблему?

1. Пропонуємо визначити чітко у законі, що засоби масової інформації мають право безкоштовно надавати ефірний час політичним партіям для висвітлення своїх передвиборних програм або у рівних частинах, або з урахуванням принципу рівних можливостей – більш популярні партії отримують більше часу, менш популярні – менше.

2. Пропорційно розподіляти ефірний час складніше, однак це набагато більше відповідатиме бажанням виборців, які під час виборів є головним суб’єктом. Пропорційний розподіл ефірного часу може бути встановлений за таким принципом – 20 % ефірного часу (відведеного для безкоштовного розподілу) розподіляється в однакових обсягах між партіями, які мають у своїх виборчих списках трьох і менше народних депутатів, 80 % ефірного часу розподіляється між рештою партій, пропорційно до кількості народних депутатів у їх виборчих списках.


АНАЛІТИЧНИЙ ЗВІТ:

Термінологія

Визначення передвиборної агітації

Співвідношення передвиборної агітації і політичної реклами

Квоти на політичну рекламу у ЗМІ

Чи можуть ЗМІ надавати ефірний час або друковану площу безкоштовно?

Регулювання ціни на передвиборну агітацію

Право на відповідь

Порядок проведення теледебатів

Висвітлення кампанії в новинах та інших інформаційних матеріалах

Запрошення гостей до студії телеканалу чи радіостанції

Редакційна позиція друкованих ЗМІ

Строки початку передвиборчої агітації

Надання ефірного часу та друкованої площі за кошти державного бюджету

Санкції у вигляді зупинки дії ліцензії або випуску (друку)

Особливості діяльності державних та комунальних засобів масової інформації

Порушення у діяльності іноземних телеканалів, які ретранслюються в Україні

Участь громадян у агітації

Заборона на коментування та оцінювання кандидатів

Інформація про замовника друкованих агітаційних матеріалів

Інформація про соціологічні дослідження

Доступ до біографій кандидатів та декларацій про доходи

Політична реклама на носіях зовнішньої реклами

Звіт підготовлений в рамках проекту Центру Суспільних Медіа “Вдосконалення виборчого законодавства в частині висвітлення виборчої компанії у ЗМІ” за сприяння Міжнародного фонду Відродження та Інтерньюз-Нетворк.

На основі звіту Центр суспільних медіа депутат Андрій Шевченко готує проект змін в законодавство про вибори, щоб презентувати їх у Верховній Раді України.

У випадку часткового або повного відтворення матеріалів, посилання на адвокатську компанію “Наталія Субота і партнери” є обов’язковим.




До переліку новин