Співвідношення: передвиборна агітація і політична реклама / АНАЛІТИКА


Наші сертифікати, дипломи та подяки

  • Експерт року
  • Диплом Ради Європи
  • Інститут медіа права
  • Праця і закон
  • Українська школа політичних студій

Співвідношення: передвиборна агітація і політична реклама / АНАЛІТИКА


01-06-2008

Проблемний аспект: закони про вибори оперують двома термінами "передвиборна агітація" та "політична реклама". Чіткого співвідношення цих двох термінів між собою у законах немає, вказано лише те, що політична реклама, це одна з форм передвиборної агітації. Однак чітко встановити, який матеріал на телебаченні чи у пресі є політичною рекламою, а який передвиборною агітацією, але не політичною рекламою, не можливо.

Деякі політологи, вважають, що короткий ролик – це політична реклама, а довший виступ – ні. Однак з правової точки зору, така позиція ніяким чином не знаходить підкріплення в законах:

"Політична реклама - це одна із форм передвиборної агітації, оплачена за рахунок коштів виборчих фондів партій (блоків), розміщена за допомогою рекламних засобів, яка спонукає виборців голосувати за або проти певного суб'єкта виборчого процесу".

"Передвиборна агітація може проводитися у таких формах… оприлюднення в друкованих та аудіовізуальних (електронних) засобах масової інформації політичної реклами, виступів, інтерв'ю, нарисів, відеофільмів, аудіо- та відеокліпів, інших публікацій та повідомлень". Тобто агітація у ЗМІ може бути як у формі політичної реклами, так і в інших формах.

Між тим, деякі обмеження в законі встановлені виключно для політичної реклами. Наприклад, обмеження щодо часу та площі, відведеної під політичну рекламу. Положення закону дуже легко обходиться на практиці, якщо у договорі між кандидатом (політичною партією) вказати, що розміщатися буде передвиборна агітація, а не політична реклама.

Таким чином, використання терміну політична реклама взагалі нічого не додає в контексті унормування правил агітації та діяльності засобів масової інформації і одночасно дає можливість ЗМІ обходити законодавчі обмеження. Проблем з розумінням співвідношення термінів передвиборна агітація та політична реклама додає недосконале визначення форм передвиборної агітації.

Як вирішити проблему?

1. Самим простим і на нашу думку найдоречнішим способом є відмова від вживання в законах терміну політична реклама взагалі. Доцільно оперувати лише загальним поняттям передвиборна агітація у засобах масової інформації. Разом з цим, ми припускаємо, що з психологічних міркувань, народні депутати можуть не сприйняти такого підходу, оскільки це начебто означатиме скасування політичної реклами!

2. Другий варіант – визначити, що вся передвиборна агітація у засобах масової інформації вважається політичною рекламою. Тоді принаймні буде зрозуміло, що ЗМІ не можуть розміщати якоїсь іншою агітації, яка не має статусу політичної реклами.

Більш широко можна запропонувати таке визначення: "політична реклама – це передвиборна агітація, поширена у засобах масової інформації, а також за допомогою інших носіїв реклами". У такий спосіб ми залучимо значний сектор зовнішньої реклами, який на цей момент взагалі не згадується у законах про вибори. Для цього, форми передвиборної агітації мають бути скасовані або переформульовані.

АНАЛІТИЧНИЙ ЗВІТ:

Термінологія

Визначення передвиборної агітації

Співвідношення передвиборної агітації і політичної реклами

Квоти на політичну рекламу у ЗМІ

Чи можуть ЗМІ надавати ефірний час або друковану площу безкоштовно?

Регулювання ціни на передвиборну агітацію

Право на відповідь

Порядок проведення теледебатів

Висвітлення кампанії в новинах та інших інформаційних матеріалах

Запрошення гостей до студії телеканалу чи радіостанції

Редакційна позиція друкованих ЗМІ

Строки початку передвиборчої агітації

Надання ефірного часу та друкованої площі за кошти державного бюджету

Санкції у вигляді зупинки дії ліцензії або випуску (друку)

Особливості діяльності державних та комунальних засобів масової інформації

Порушення у діяльності іноземних телеканалів, які ретранслюються в Україні

Участь громадян у агітації

Заборона на коментування та оцінювання кандидатів

Інформація про замовника друкованих агітаційних матеріалів

Інформація про соціологічні дослідження

Доступ до біографій кандидатів та декларацій про доходи

Політична реклама на носіях зовнішньої реклами

Звіт підготовлений в рамках проекту Центру Суспільних Медіа “Вдосконалення виборчого законодавства в частині висвітлення виборчої компанії у ЗМІ” за сприяння Міжнародного фонду Відродження та Інтерньюз-Нетворк.

На основі звіту Центр суспільних медіа депутат Андрій Шевченко готує проект змін в законодавство про вибори, щоб презентувати їх у Верховній Раді України.

У випадку часткового або повного відтворення матеріалів, посилання на адвокатську компанію “Наталія Субота і партнери” є обов’язковим.




До переліку новин