Визначення передвиборної агітації / АНАЛІТИКА


Наші досягнення

  • Захист у Міжнародному арбітражному суді (ICC) інтересів держпідприємства (44 млн. доларів)
  • Юридична підтримка виборчої кампанії кандидата на посаду міського голови 2010р.
  • Юридичний супровід президентської кампанії 2010 на місцевому рівні
  • Скасування постанови Кабміну про пенсійні внески для підприємців
  • Скасування евакуаторів в Києві
  • Справа "Караоке на майдані"
  • Справа "Корецький проти України"

Визначення передвиборної агітації / АНАЛІТИКА


01-06-2008

Проблемний аспект. Визначення передвиборної агітації з‘явилося вперше в законах про вибори лише наприкінці 2005 року. Наприклад, стаття 66 Закону України "Про вибори народних депутатів України" визначає, що "Передвиборна агітація - це здійснення будь-якої діяльності з метою спонукання виборців голосувати за або проти певного суб'єкта виборчого процесу". Таке визначення відповідає європейській практиці. Незважаючи на те, що спеціальну мету – спонукання виборців – довести може бути складно, інші способи визначення агітації мають набагато більші проблеми.

Наприклад, якщо визначити, що агітація – це лише заклики голосувати за чи проти, тоді таке визначення дуже легко обійти, не вживаючи прямих закликів. Якщо встановити, що агітація – це будь-яке привернення уваги до кандидата в народні депутати – тоді ставиться під велику загрозу вся діяльність журналістів та засобів масової інформації, які інформують про перебіг виборів.

Разом з цим, у чинному визначенні існують все таки декілька проблем. По-перше, у законах про виборах залишається перелік форм передвиборчої агітації – проведення зустрічей, мітингів, дебатів, демонстрацій, друк листівок тощо. Зокрема, в контексті засобів масової інформації є така форма: "оприлюднення в друкованих та аудіовізуальних (електронних) засобах масової інформації політичної реклами, виступів, інтерв'ю, нарисів, відеофільмів, аудіо- та відеокліпів, інших публікацій та повідомлень".

Відповідно на практиці постійно виникають питання: якщо оприлюднення публікацій і повідомлень про кандидата це форма передвиборчої агітації, то чи вважати будь-яке таке повідомлення агітацією? На жаль, неправильне розуміння законодавства призводить до проблем у засобів масової інформації та підриває їх можливості належно висвітлювати виборчий процес.

Другою проблемою є формулювання закону про те, що до політичної реклами (а отже, і до передвиборчої агітації) відноситься "використання символіки або логотипів партій (блоків) - суб'єктів виборчого процесу". Для телебачення це положення створює суттєву невизначеність щодо висвітлення інформації в новинах. Адже висвітлювати виборчу кампанію, передвиборний тур кандидатів без потрапляння партійної символіки до кадру практично не можливо, та й недоречно.

Як вирішити проблему?

1. Вилучити з законів про вибори положення щодо форм передвиборчої агітації.

2. Удосконалити положення щодо використання партійної символіки. Наприклад, заборонити поширення партійної символіки за межами матеріалів передвиборної агітації та новин.

АНАЛІТИЧНИЙ ЗВІТ:

Термінологія

Визначення передвиборної агітації

Співвідношення передвиборної агітації і політичної реклами

Квоти на політичну рекламу у ЗМІ

Чи можуть ЗМІ надавати ефірний час або друковану площу безкоштовно?

Регулювання ціни на передвиборну агітацію

Право на відповідь

Порядок проведення теледебатів

Висвітлення кампанії в новинах та інших інформаційних матеріалах

Запрошення гостей до студії телеканалу чи радіостанції

Редакційна позиція друкованих ЗМІ

Строки початку передвиборчої агітації

Надання ефірного часу та друкованої площі за кошти державного бюджету

Санкції у вигляді зупинки дії ліцензії або випуску (друку)

Особливості діяльності державних та комунальних засобів масової інформації

Порушення у діяльності іноземних телеканалів, які ретранслюються в Україні

Участь громадян у агітації

Заборона на коментування та оцінювання кандидатів

Інформація про замовника друкованих агітаційних матеріалів

Інформація про соціологічні дослідження

Доступ до біографій кандидатів та декларацій про доходи

Політична реклама на носіях зовнішньої реклами

Звіт підготовлений в рамках проекту Центру Суспільних Медіа “Вдосконалення виборчого законодавства в частині висвітлення виборчої компанії у ЗМІ” за сприяння Міжнародного фонду Відродження та Інтерньюз-Нетворк.

На основі звіту Центр суспільних медіа депутат Андрій Шевченко готує проект змін в законодавство про вибори, щоб презентувати їх у Верховній Раді України.

У випадку часткового або повного відтворення матеріалів, посилання на адвокатську компанію “Наталія Субота і партнери” є обов’язковим.




До переліку новин