Агітація й діяльність ЗМІ під час виборів / АНАЛІТИКА


Наші сертифікати, дипломи та подяки

  • Експерт року
  • Диплом Ради Європи
  • Інститут медіа права
  • Праця і закон
  • Українська школа політичних студій

Агітація й діяльність ЗМІ під час виборів / АНАЛІТИКА


01-06-2008

Основою для аналізу стали три основоположні закони, які регламентують виборчий процес в Україні:

  • "Про вибори народних депутатів",
  • "Про вибори Президента України",
  • "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних міських голів".

Термінологія

Проблемний аспект: законодавство про вибори структуроване таким чином, що роль засобів масової інформації суттєво принижується навіть в назвах статей та розділів. Наприклад діяльність засобів масової інформації описується у розділі, який має назву "Агітація", хоча за своєю природою ЗМІ не лише розміщають агітацію, але й займаються висвітленням виборчого процесу, що теж некоректно охоплено розділом агітація.

Ще менш вдалим і принизливим для ЗМІ є вживання термінів "порядок використання засобів масової інформації" - так називаються статті у розділі «Агітація». Складається враження, що народні депутати, які писали ці закони мали на меті саме використати засоби масової інформації у своїх цілях, не вбачаючи у засобах масової інформації самостійної важливої місії доносити інформацію до суспільства.

Як вирішити проблему?

1. Пропонуємо розділи у законах про вибори називати не "Агітація", а "Агітація та регулювання діяльності засобів масової інформації". Або зробити два окремі розділи.

2. Також вважаємо за доцільне уникати формулювань "використання засобів масової інформації", натомість слід вживати вислови "регулювання діяльності засобів масової інформації".

АНАЛІТИЧНИЙ ЗВІТ:

Термінологія

Визначення передвиборної агітації

Співвідношення передвиборної агітації і політичної реклами

Квоти на політичну рекламу у ЗМІ

Чи можуть ЗМІ надавати ефірний час або друковану площу безкоштовно?

Регулювання ціни на передвиборну агітацію

Право на відповідь

Порядок проведення теледебатів

Висвітлення кампанії в новинах та інших інформаційних матеріалах

Запрошення гостей до студії телеканалу чи радіостанції

Редакційна позиція друкованих ЗМІ

Строки початку передвиборчої агітації

Надання ефірного часу та друкованої площі за кошти державного бюджету

Санкції у вигляді зупинки дії ліцензії або випуску (друку)

Особливості діяльності державних та комунальних засобів масової інформації

Порушення у діяльності іноземних телеканалів, які ретранслюються в Україні

Участь громадян у агітації

Заборона на коментування та оцінювання кандидатів

Інформація про замовника друкованих агітаційних матеріалів

Інформація про соціологічні дослідження

Доступ до біографій кандидатів та декларацій про доходи

Політична реклама на носіях зовнішньої реклами

Звіт підготовлений в рамках проекту Центру Суспільних Медіа “Вдосконалення виборчого законодавства в частині висвітлення виборчої компанії у ЗМІ” за сприяння Міжнародного фонду Відродження та Інтерньюз-Нетворк.

На основі звіту Центр суспільних медіа депутат Андрій Шевченко готує проект змін в законодавство про вибори, щоб презентувати їх у Верховній Раді України.

У випадку часткового або повного відтворення матеріалів, посилання на адвокатську компанію “Наталія Субота і партнери” є обов’язковим.




До переліку новин